26 Jun 2012

Ramadhan tak lama lagi

Pejam punya pejam, celik punya celik, sedar punya sedar rupanya Ramadhan sudah semakin menunjukkan bayangnya.

InsyaAllah Ramadhan tahun ni akan dihabiskan 100 % di kampung halaman. Actually aku dah lama tak merasai Ramadhan 100 % di halaman sendiri. Kalau nak kira. ada la dalam 6 tahun gitu.

Mana tak nya, sejak dari tingkatan satu, aku tercampak di negeri orang. Sambung study di Matrikulasi Labuan, sambut Ramadhan setahun di sana.Campur punya campur, maka 6 tahun sudah aku Ramadhan di perantauan.

Kalau nak dikenang semula, best sambut Ramadhan di sana. Paling tak dapat dilupakan adalah time Ramadhan di KTDTHB. Bukan nak kata di KML tak best, cuma kenangan di KTDTHB lagi banyak. Dan memorable. :3

Time form 1 dulu, time tu aku first buka puasa dalam talam.

Time tu memang macham,

"eh kenapa nak share ramai-ramai ni. nyampah lah."



"Wahai Rasulullah, kami ini setiap kali makan tidak pernah kenyang."

Maka Rasulullah berkata:

"Pasti masing-masing kamu makan sendiri-sendiri."

Dia menjawab,

"Benar ya Rasulullah."

Rasulullah berkata,

"Berjama’ahlah dalam menyantap makananmu."


First-first memang awkward lah. lama-lama jadi biasa pulak. Best woo. Antara kebaikan makan talam ni, korang akan cepat rasa kenyang. Lagi, berkat tu ada. InsyaAllah.

Lagi satu, perkara yang buat aku merindu ialah bersahur. Time form 1 dulu, kamiorang AJK gerak sahur. Maka kami menubuhkan beberapa kumpulan untuk menggerakkan pelajar Muslim yang lain.

Kalau sahur di sekolah dulu, first2 memang semangat hangat2 tahi kerbau. Macham 10 hari pertama biasanya dewan makan memang penuh. Tetapi graf mengalami penurunan kritikal selepas 10 hari kerana orang makin malas nak bangun.

Tetapi dulu surau time subuh penuh jak. Ada pulak AJK ambil kedatangan. *macam pengawas pulak dah*

Dan antara pengalaman manis, pelajar-pelajar asrama dibenarkan shopping di bazaar ramadhan. Time tu la sibuk list out barang nak dibeli. Well, biasalah orang asrama jarang dapat keluar okayy.


Lagi manis adalah waktu berjual di Kolej. Memandangkan aku antara AJK (lahh sangatt) pimpinan Surau suatu ketika dulu, maka menjual barangan makan untuk pelajar berbuka puasa adalah suatu kewajipan.


Miss them a lot

Beta dapat banyak pengalaman macham cara buat burger, buat air, buat bisnes dan buat bodo. Terkadang rasa macham nak bagi tembakan ultras hitam jak kat orang yang ngegeh (serta gediks) depan kaunter time tu. Tapi kesabaran haruslah diutamakan. Hoho.

Rasa macham rindu sangat nak balik ke zaman dulu.

Aku ada, kau ada?


:3

No comments:

Post a Comment